Ma-ai (távolság). A technikázás fogalmai 1.

In Elmélet by Somogyvári SzabolcsLeave a Comment

A szumi-e tusfestészeti hagyományban, a tusvonások közti térnek pontosan annyi szerepe van, mint maguknak a vonásoknak. S valóban, a tér és a jelenség egymásra utaltsága jól látható abból a példából is, hogy ha elképzeljük magunkat egy olyan térben, amit semmi nem oszt meg, akkor igazából a tér maga sem lehetne értelmezhető. Vagyis nincs jelenség tér nélkül, és nincs tér jelenség nélkül. Harcművészeti szinten ennyire fontos a harcos és a harcosok közötti távolság.

Ha érdekel mindez a gyakorlatban, vegyél részt egy aikidó / kardvívó / iaidó alaptanfolyamunkon.

Most nézzük az írásjegyek jelentését: ma 間 = tér, szünet, ai 合 = illeszkedés

A harcművészetekben a harcosok közti tér nem statikus, hanem élő közeg támadások és védekezések végrehajtására. A tér „használata” bizonyos értelemben inkább szünet, pillanat, amely az adott lehetőséget felkínálja. Ilyen értelemben kapcsolatban áll az idővel, időzítéssel, (japánul hjósi, ami a következő tárgyalandó fogalmunk).

A harcművészetekben alapvetően három távolságot különbözetünk meg:

Általános értelemben (kendó):

  1. tó(i)-ma= nagy távolság
  2. csika(i)-ma = szűk távolság
  3. itto isszoku no ma = az egyik fél belépése után a kardhegyek 1 ujjnyi távolságra vannak egymástól

Nézzük mélyebb értelemben:

Számomra a távolságnak nincs haszontalan fázisa. Véleményem szerint mindhárom távolság harci távolság (harcban és harcra használható távolság), csak különböző készséget követel meg, annak függvényében, milyen közel vannak egymáshoz a harcosok.

Minél közelebbi a távolság, annál belharcosabb a küzdelem, amely nagyobb fokú rugalmasságot, folyékonyságot követel meg. Gondoljunk a katori gogjó formáira, vagy az aikidónk „tapadó” kezeire. Másfelől tény, hogy minél közelebb vagy az ellenfélhez, a test-test elleni küzdelem nagyobb  hatékonyságot hozhat számodra – ezen alapulnak a testdobás-rendszerek (pl. dzsúdó vs. aikidó).

Szeretném felhívni a figyelmeteket, hogy az „ai” (a ma-ai 2. írásjegye) harmónia, ami harcművészeti szinten a távolságkezelés harmonikus aspektusára utal, szemben a távolság erőszakos kontrollálásával

A jelértelmezés poetikus megközelítése: a nap a kapuk között, átvitt értelemben a harcosok egymással szemben, a horizonton közöttük a nap.

Ha érdekel mindez a gyakorlatban, vegyél részt egy aikidó / kardvívó / iaidó alaptanfolyamunkon.

Leave a Comment