A katori sintó rjú (katori shinto ryu) csapat tagjával, Balogh Béla balett művésszel és balettmesterrel beszélgettünk mozgásról, balettról, kardvívásról és ezek kapcsolódási pontjairól.
Béla immár több, mint két éve csatlakozott a Keiko Harcművészeti Akadémiához. Előtte is központi szerepet töltött be életében a mozgás. A balett pezsgő, pörgős évtizedei rengeteg élménnyel és tapasztalattal gazdagították, ahogy ő fogalmazott „egy 35-40 éves balett művész élt annyit, mint más 60 év alatt”. A rivaldafényből kilépve nem véletlen, hogy lassított és önmagára helyezte a fókuszt. Olyan dolgokat szeretett volna kipróbálni, amikre korábban nem volt ideje. A harcművészeti gyakorlás is közéjük tartozott.
A kardvívás és balett első ránézésre meglehetősen távol állnak egymástól, még is találhatóak kapcsolódási pontok. Béla szerint a tudatos mozgás lehet az egyik ilyen jellemző. Mindkét mozgásforma magas szintű mentális felkészültséget követel. A mozdulatokat nem elegendő lemásolni, hanem azoknak ösztönösen szükséges jönniük az elme utasítására. Erre példaként említette, hogy védésből védésbe jutás lényegében támadás, ami a katori sinto rjú (katori shinto ryu) szemlélete. Sokszor érzi, hol van az a pillanat, ahol testből többet kell mozdulnia. Fontos, hogy az érzésre az elméje azonnal reagáljon és mozgásra ösztökélje a testét.
A tudatos mozgás mellett a rendszer felépítettségét, kidolgozottságát tartja hasonlónak. Ahogy ő fogalmazott, olyanok akár az IKEA. Rengeteg elemből tevődnek össze, de a kirakós minden részletének megvan a pontos helye és funkciója. Komplex rendszerként tekint rájuk, ha a mozgás formájában teljesen el is térnek egymástól.
Mozgás tekintetében a legszembetűnőbb különbségek egyben a legnagyobb kihívások is számára. Hatalmas koncentrációt és odafigyelést igényel részéről, hogy ne a berögzött minták alapján mozduljon. Kezdésnek rögtön az alapállást említette. A klasszikus balett teljesen más szögeket használ. A lábfejek oldalirányban elállnak egymástól és a térdek kifelé fordulnak, míg a kardvívásban a térdek és lábfejek előre néznek. Emellett fontos a testtartás. A balett fő támtengelye a gerinc, ami mentén a test fölfelé törekszik. Ha lankad a figyelme előfordul, hogy ruganyos mozdulatokat tesz. A hosszúbot formák indításánál sokszor ösztönösen felemelkedik oldalváltásnál. Neki fontos, hogy tudatosítsa magában, a kardvívásnál a csípő és a test egyensúlya lent a talaj felé közeledik.
A legnagyobb mentális megmérettetésnek azt éli meg, hogy el kell fogadnia, a természetes mozgás nem az, amit ő annak érez. Az évtizedek alatt ösztönös szintre beépült balett mozdulatok nem egyenlőek a kardvívás alapját szolgáló természetes, lágy, könnyed, kötöttségek és konvencióktól mentes mozgásával. Mindenképpen fejlődni szeretne ebben, bár tagadhatatlan, hogy a balett múlt segítőtársként is fellép edzéseken.
Az edzéseken segíti, hogy a balett révén magas szintű testkoordinációval rendelkezik, és könnyebben ráérez egy-egy mozdulatra. A kardvívó katákra (formákra), jelenleg a gogjóra (gogyo – haladó kardvívó formák) koreográfiaként tekint. Elemenként kezdi memorizálni a mozgássort, majd a gyakorlás során próbálja kitapasztalni a megfelelő szögeket és távolságot.
A koreográfia jellegű tanulás magában hordozza a ritmikát és dinamikát. Saját bevallása szerint ez abszolút kétélű fegyver. Valóban ki tud alakulni egy belső ritmus, amit teljesen felboríthat a partner. Alapvetően a balettban is dolgozott partnerrel, így az alkalmazkodás, igazodás, odafigyelés és komfort zóna átlépése nem okoz problémát, ellenben a saját vérmérsékletével. A belső ritmus kialakulásával és a koreográfia ismeretében gyakran elkapja a hév. A jelenléte és koncentrációja megszűnik, míg az érzései viszik előre, akár a tank. Ezen mindenképpen dolgozni szeretne a jövőben.
Fontos szempont, hogy a „táncosnak hátul is van szeme”. Képes felmérni a saját, másokhoz képest számított helyét a térben. Ezáltal gyorsan kialakulhat kapcsolat a gyakorló társával. Könnyen tud hozzá alkalmazkodni. Mikor csökkentsen a távolságon, lépjen jobban oldalra, változtasson a vágás szögén vagy állítsa meg a mozdulatot.
Annyi bizonyos, hogy a balett által szerzett előnyök ellenére, Béla ugyanúgy küzd kihívásokkal, mint bármely jelenlegi tag. Sokat szeretne fejlődni a belső ritmus kiváltotta kirobbanó érzelmein és a berögzött mozdulatok felülírásában. Ezen felül a kardvívásra ajándékként tekint. Élvezi, hogy megszabott keretek között szabadon, saját tempójában és képességei alapján fejlődhet.
Béla szakmai pályafutásáról, szerepeiről az alábbi linken tájékozódhattok.